معرفی و شناخت ماهی سنگسر جنوب ایران

ماهی سنگسر از کدام نوع ماهیان ایران محسوب می شود؟ جنوب یا شمال؟ مطلب زیر برای شناخت و آشنایی بیش تر شما خوانندگان به معرفی ماهی سنگسر پرداخته است.
ماهی سنگسر از جمله ماهیان جنوب ایران محسوب می شود و از تیره سنگسر ماهیان محسوب می شود. این ماهی در وزن های مختلفی چون نیم تا 5 کیلوگرم یافت شده است و طول این ماهی به 75 سانتی متر نیز می رسد. ماهی سنگسر از رنگ طلایی برنزه برخوردار بوده و سایه ای سبز رنگ بر روی بدن ماهی دیده می شود. خال های ماهی سنگسر در پشت چشم ماهی نهفته شده اند و این ماهی بیش تر در خلیج فارس و عمان زندگی می کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

معرفی انواع ماهی سنگسر

از انواع ماهی های سنگسر که در دریای خلیج فارس دیده شده است می توان به مواردی چون خنو خاکستری، خنو لیمویی، خنو باله زرد، خنو خال سیاه، سنگسر شش خط، سنگسر معمولی، سنگسر چهار لکه، سنگسر مخطط و… اشاره نمود. این ماهی دارای بدنی دوکی شکل و باریک بوده است و فلس های این ماهی به صورت حفره ای می باشند و هر کدام از ماهیان سنگسر از شکل ظاهری مختلفی برخوردار هستند و از نظر شرایط فیزیکوشیمیایی با هم متفاوت می باشند.
این ماهی از دهانی انتهایی برخوردار بوده و یک شکاف مرکزی زیر چانه ماهی سنگسر نمایان می باشد و رنگ ماهی سنگسر طلایی و زیتونی می باشد. البته باید بدانید که ماهی سنگسر از دندان های کوچکی برخوردار می باشند و دندان های این ماهی به صورت نوک دار نمایان شده است و همچنین دندان های ردیف درازی برخوردار بوده و حداکثر اندازه ماهی سنگسر 80 سانتی متر مشخص شده است. البته ماهی سنگسر از پوستی نقره ای و بدنی کتابی شکل می باشد و از ماهیان استخوانی جنوب کشور به شمار می رود. فلس های ماهی سنگسر بزرگ بوه و این ماهی برای سرخ کردن و تهیه قلیه ماهی بسیار مناسب می باشد.

گوشت ماهی سنگسر بسیار لخم و سفید است و البته بر روی گوشت ماهی پوستی محکم پوشانده شده است که دارای فلس های سفت و درشتی می باشد و وقت زیادی را برای پاک کردن این ماهی باید صرف کرد. البته گوشت ماهی سنگسر بسیار خوش طعم و نرم بوده و به همین دلیل بیش ترین فروش را در بازار به خود اختصاص داده است.
صید ماهی سنگسر با استفاده از ترال کفروب، تور گوشگیر، گرگور و رشته قلاب صورت می گیرد و البته این نوع ماهی هم از از نظر غذایی و هم از نظر اقتصادی به صرفه می باشد. ارزش تجاری ماهی سنگسر بسیار بالا بوده و می توان از آن به عنوان یک خوراکی با ارزش یاد کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما